1e maandje op the farm! - Reisverslag uit Goomeri, Australië van Nori Oost - WaarBenJij.nu 1e maandje op the farm! - Reisverslag uit Goomeri, Australië van Nori Oost - WaarBenJij.nu

1e maandje op the farm!

Blijf op de hoogte en volg Nori

29 Maart 2014 | Australië, Goomeri

Hallo allemaal, hier maar weer even een update!
De dagen vliegen hier echt voorbij, ik kan bijna niet geloven dat ik al bijna 2.5 maanden van huis ben!
Dit is nu al mn 4e week bij Richard, Belinda en Judy in huis.

In de 1e week kwam Judy thuis vanuit Brisbane, daar bleef ze bij haar dochter in huis.
Ze is een lieve vrouw met erg veel zorgen voor haar zoon, koeien en land. Ik kan het gelukkig goed met haar vinden. Ze is me enorm dankbaar dat ik hier ben, dat is te voelen en ook fijn om te weten :)
Belinda haar ouders Rob en Marion kwamen ook in de eerste week langs. Rob hielp mij en Richard met werken aan het hek waar we nu in totaal al 4 weken mee bezig zijn..
Aan het begin van de 2e week kwam er een ander meisje ons helpen :)
Iris heet ze, is 26 jaar, Nederlands en een aardige meid. Wij werken veel samen.

Om een hek of fence te maken moet je eerst de gaten graven voor de houten palen. Die gaten moeten ongeveer 1 meter diep zijn. Gelukkig heeft Richard een bobcat, (soort sjofel) waar hij de gaten mee graven kan. Wel vervelend dat we een groot deel moesten graven op een heuvel met enorm veel stenen in de grond.. Dus het ging niet altijd even makkelijk. Als je dan eindelijk die enorm zware houten palen in de grond hebt moeten ze nog recht in lijn komen met de andere palen.
Dat line-uppen was meestal mijn werk.. Ook best vervelend om in de brandende zon te staan en in de verte staren, haha.
Dan moeten er gaten geboord worden in die palen, wat Richard deed gelukkig. De volgende en vervelendste klus was het ontwaren en uittrekken van het elektrische staaldraad. We moesten het met de hand doen, omdat het anders te erg in de war zou kunnen raken. Echt een k-klus. Maar wel lekker hersenloos hard werken.
Als we dan het draad door de houten palen hebben moeten er met de hand stalenposts de grond in getimmerd worden. Dan word het draad vast gemaakt aan de stalen posts.. en Tadaa je heb een prachtig hek :)
We zijn nu nog bij de fase van het vastbinden van het wire aan de posts.. Maar het einde is in zicht! :)

Maar mijn werk bestaat natuurlijk niet alleen uit hekken bouwen.
Richard zijn koeien (+- 450) zijn overal over het land zijn verspreid, en gaan waar nog een beetje eten en water te vinden is in deze droogte. Het land is zo'n 2000 hectaren groot, en heeft 2 riviertjes (die half droog staan). Een deel van het land is aan de andere kant van de highway, dat ze Gleecence noemen. Heel vroeger was het land van the Pennells veel groter, nu is het opgedeeld onder alle familieleden.

Om de koeien toch iets extra's te kunnen geven gaan we om de 2 of 3 dagen een ronde door het land om ze een mengsel te geven. Dat mengsel bevat allemaal mineralen en vitaminen die ze anders van het gras binnen zouden krijgen. Wel mooi dat die beestjes er uiteindelijk wel van gingen snoepen.

Een ander project was om een enorme watertank uit de kreek/rivier te halen en naar Gleecence te brengen. Dit was nodig omdat er in Gleecence geen natuurlijke waterbron is.
Die tank is niet van Richard, maar van 2 buren verderop haha.
Door de vloed van vorig jaar is die tank meegesleurd en tussen een aantal bomen geplant. Het was een hels karwei om die los te krijgen, en achter op de tracktor.. maar het is ons gelukt! Nu staat die tank mooi verdekt opgesteld achter een heuvel.

Richard heeft ook een aantal paarden..
Waar van er 2 goed bereden kunnen worden. Danny dat is Richard zn paard, die heeft hij zelf getraind. Dat is zoo'n mooi beest! Hij komt naar je toe in een eenorm weiland, en doet geen vlieg kwaad.
Het andere paard wat bereden kan worden heet Princes.. Dat paard gedraagt zich ook echt als een princes.. Iris heeft 2 of 3 x geprobeerd op haar te rijden. Wat wel redelijk ging, alleen wilde het paard duidelijk niet iemand op haar rug, en zeker niet aan het werk. haha.
Dus het project paard was al snel van de baan helaas.

Een heel vervelend klusje, wat er helaas ook bij hoort is het controleren van de kreek op dode koeien. Helaas hebben we er in totaal 4 dode gevonden. Voor mijn idee zijn dat er 4 te veel.
Door de droogte gaan ze steeds verder en worden de kanten van het water drassig en drijfzand achtig.. Als ze dan vast komen te zitten geven ze het al snel op. Vaak ruik je het wel van een afstand als er iets ligt.
Overal op het land kom je botten tegen, die er al een tijdje liggen.

Het was de afgelopen weken zo enorm heet overdag, soms te warm om te werken. Daarom waren we zo blij dat er voor begin deze week een aantal dagen regen voorspeld werd!
Disdag was het eindelijk zo ver, nog nooit rook regen zo lekker :)
En het bleef regenen.. er is woensdag 85 ml gevallen.. wat wel erg veel is voor de grond, omdat het al dik 5 maanden geen regen gehad heeft.
Dus overal hadden we plassen, en de klei-achtige grond werd erg drassig.
Donderdag zouden we een rustdag hebben..

Alleen werd ik toen wakker gemaakt door Iris, met de boodschap dat er een vloed aan kwam.. Er werd voor die dag 150ml regen voorspeld.
Dat zou echt veel te veel zijn geweest. Dus gingen we die dag halsoverkop alle koeien bij elkaar drijven en overbrengen naar Gleecence. Echt wel een spannende dag. Belinda bleef thuis van het werk om te helpen.
Dus we hebben alles met 3 auto's gedaan.
Iris en ik waren een goed team, iris reed en ik gaf aanwijzingen door die Richard gaf door the 2way/walkytalky. De 1e keer dat we een onbekende kreek overstaken kwamen we meteen vast te zitten.. haha
Gelukkig was alles goed gekomen, Belinda heeft ons er uit getrokken.

We hebben alle koeien in 2 delen de weg over gekregen. Net toen we klaar waren barstte de regen los. Je kon geen hand voor ogen zien! haha zo mooi en blij dat we klaar waren toen! De regen viel uiteindelijk wel mee. Er is nog geen vloed gekomen gelukkig, en hoop ook niet dat die er komt!
Wel heel hoopvol dat het gras nu echt uit de grond schiet overal.
Precies wat ze hier nodig hebben.

We werken hard hier, hebben af en toe een vrije dag en doen dan helemaal niks of een beetje. Het komt een beetje zoals het komt :)
Ik kan het gelukkig heel goed vinden met Richard, dus de humor is ook aanwezig.
De koeien zijn nu veilig en het REGENT weer :) dus nu voelt het wat meer alsof de 'zon' gaat schijnen! haha

Met mij gaat alles goed! Sorry dat ik niet zoveel online ben, foto's stuur of verslagen schrijf. Er is hier internet.. maar beperkt tot 10gig per maand.. Dus ik kan niet te veel gebruiken.
De foto's komen echt wel so no worries (mams).
Ik zal binnenkort weer wat van me laten horen!

Heel veel liefs Xxx Nori

• 29 Maart 2014 - 21:00

Roelanda:

Hey Nori, erg leuk om je verhalen te lezen. Wij kijken al uit naar je volgende verhaal!! ?Geniet, liefs Roelanda, Marco en Janneke (Janneke is geslaagd voor haar rijbewijs, goed he :))

• 29 Maart 2014 - 21:09

Yvonne:

Geweldig Nori!

• 29 Maart 2014 - 21:38

Marina:

Lieve Nori, wat superleuk om weer zo'n enthousiast verhaal van je te lezen. Echt, deze tijd ga je nevernooitmeer vergeten, super!!

• 30 Maart 2014 - 00:06

Kim:

Hey noor! Leuk om weer wat van je te lezen, wel heel hard werken daar. Dikke kus vanuit Tenerife;)

• 30 Maart 2014 - 00:06

Kim:

• 02 April 2014 - 18:26

Sarah Van Den Berg:

Wouw wat een ervaringen!!
    Heb een beetje beeld voor me van die film Australia!

Succes verder!
    xx Sarah

• 03 April 2014 - 22:07

Lisa:

Noortje, Noortje, wat een avonturen weer! Die plaatjes kunnen we denk ik nog wel even zonder, hoor. Ik zie alles zo voor me:) Inclusief hoe jij het vertelt. Haha